BELTEMPO RECORDS, un segell independent de música clàssica

 

unterBlumen

Les components d’unterBlumen – Foto Gloria Romanello.

Graven en espais poc convencionals, prescindeixen dels efectes digitals i s’han proposat contagiar la passió per la música clàssica a una generació que ha crescut escoltat pop, rock i electrònica. BELTEMPO RECORDS és un nou segell discogràfic barceloní que treballa la música clàssica des d’una estètica i un llenguatge absolutament contemporanis. Per ORIOL SERRA.

“La llibertat fa por, sobretot quan hem perdut l’hàbit de fer-la servir”. La frase és de Robert Schumann (1810-1856), però el seu contingut ressona més que mai en ple segle XXI. Per això és tan destacable el fet que un jove segell discogràfic barceloní l’hagi escollit com un dels seus pilars fundacionals, més encara quan el segell en qüestió destaca pel seu atreviment i la seva singularitat. Perquè Beltempo Records es defineix com una discogràfica independent dedicada a la música clàssica, la qual cosa posa de manifest dues realitat sovint passades per alt. La primera, que la música independent no té per què ajustar-se necessàriament als paràmetres del pop. La segona, que si la vigència d’un llenguatge artístic es medeix a partir de la seva capacitat d’interactuar amb el temps present, són projectes novedosos i valents com el que ens ocupa els que ha data d’avui mantenen viva la música clàssica i en salvaguardan un envejable estat de salut.

Beltempo Records neix de la interacció de dos músics amb formació clàssica i vocació emprenedora, l’italià Stefano Cristi i el català Eloi Fuguet, tots dos establerts a Barcelona. El seu manifest fundacional crida a sortir de l’estudi de gravació, a dur a terme les sessions d’enregistrament en espais poc convencionals i altament captivadors, tot deixant-se portar per les seves acústiques -és a dir, prescindint d’efectes digitals i altres trucs tecnològics-, a gravar tots els músics a l’hora i en directe, i així captar amb la màxima fidelitat possible les interpretacions que aquests porten a terme.

Va ser així com es va gravar la primera obra del segell, “The Museum Is Closed” (2016). Sí, el títol bé podria ser d’una obra de Lloyd Cole o Belle & Sebastian, però en realitat es tracta del disc de debut d’unterBlumen, un duet format per la pianista Nora Bosch i la violoncelista Anna Costa. L’enregistrament va tenir lloc en un entorn tan agraït com és el Museu Europeu d’Art Modern (MEAM), on Bosch i Costa van interpretar composicions de Brahms i el citat Schumann. Tot plegat, embolcallat en una estètica tan atrevida i contemporània com el propi segell.

I és que aquest ha estat un dels grans encerts de la gent de Beltempo. Rescatar la música clàssica dels entorns elitistes i sovint excessivament academicistes que l’han tingut segrestada durant dècades. Rentar la cara als repertoris perquè el públic profà s’hi pugui acostar de manera còmoda i sense por. Dotar-los d’un llenguatge jove i dinàmic, i lliurar-los sense solemnitat però amb tots els honors a una generació que ha crescut escoltant pop, rock i electrònica, i que de ben segur abraçarà la clàssica amb la mateixa passió amb què ha assimilat la resta de gèneres. La qüestió és desfer tòpics i ensorrar fronteres, i en aquest sentit Beltempo ha posat una notable primera pedra.

Més informació:
Beltempo  Records  /  Pàgina web