CÁLIDO HOME: “L’etiqueta folk resulta poc pragmàtica”

Cálido Home

Un moment dolç – Foto Ivan Caster.

Tres anys després de “Vulpes vulpes”, CÁLIDO HOME tornen amb “Tones and Shapes”. El seu primer disc amb BCore i possiblement el que més s’acosta a l’essència del duet barceloní. En vam parlar amb Anna Andreu i Eduard Pagès a les oficines de la discogràfica. La presentació del disc tindrà lloc el 15 d’octubre a l’EART Gràcia, en el marc del cicle de concerts Ronda. Per ORIOL SERRA.

Cálido Home viuen un bon moment. Acaben de lliurar “Tones and Shapes” (2016), el seu segon disc llarg i molt probablement el plàstic que millor captura l’essència del duet barceloní i dels seus directes. I per si això fos poc l’han editat a través de BCore, un dels seus segells fetitxe. “Sempre hem escoltat molts grups de BCore, per tant suposa un honor el fet de treballar amb ells”, reconeix Anna Andreu, guitarrista i veu principal de la formació. “Ens trobem en un moment dolç”, afegeix el també guitarrista i vocalista Eduard Pagès, “estem contents que la família BCore ens acompanyi. I a nivell de país gaudim d’una escena musical independent excel·lent, amb projectes com els de Ferran Palau, El Petit de Cal Eril, Nueva Vulcano o Joan Colomo”.

Andreu i Pagès es troben a les oficines de la pròpia discogràfica realitzant les tasques de promoció de “Tones and Shapes”. Un disc que sorprèn d’entrada pel fet de sonar menys estrident i més proper que el seu predecessor, l’autoeditat “Vulpes vulpes” (2013). Tot plegat és el resultat d’haver-lo gravat íntegrament en directe a l’estudi de Joan Pons (El Petit de Cal Eril), a Guissona. “Va ser tota una experiència”, recorda Pagès, “l’estudi és un antic teatre, construït especialment perquè tingués una bona acústica quan no existien els equips que tenim ara”. “A l’estar-nos quinze dies a Guissona i dedicar-nos només a gravar el disc, hem après a concentrar-nos d’una manera que fins ara no havíem descobert”, intervé Andreu, “a més, gravant en directe hem après a economitzar millor els recursos: tenim dues guitarres i dues veus, i les hem aprofitat tan bé com hem pogut”.

Ha resultat fàcil l’experiència de gravar en directe per primera vegada?
AA: “Al principi ens feia una mica de respecte. Has de portar els temes molt més ben preparats, perquè sinó et pots passar mitja vida gravant-los. A més, el Joan no vol fer moltes preses de la mateixa cançó. No és que a ell no li agradi, és per no cremar-te a tu: un cop en portes tres ja no fas res més que reproduir de forma mecànica el que has fet anteriorment”.
EP: “També vam descobrir que som més bons del que ens pensàvem portant el tempo. Aconseguíem mantenir-lo dins de cada cançó, i la majoria de preses duraven exactament el mateix”.
AA: “Crec que la meva veu sona diferent pel fet d’haver gravat en directe. Si cantes mentre toques la cançó, es fa més difícil pensar-t’hi gaire i acabes cantant com ho fas normalment a casa. Potser, al no ser tan estrident, tots els elements del disc estan més ben definits”.
EP: “I el Joan ha estat un productor excel·lent. A banda de ser un molt bon enginyer de so, ens ha orientat molt bé a l’hora d’interpretar els temes. Sap tractar amb els artistes: ell també és músic i fa cançons, i això facilita molt les coses a l’hora de comunicar-se”.

Cálido Home es van formar l’any 2009 quan Andreu i Pagès van coincidir gairebé per casualitat. “Teníem amics en comú però no ens coneixíem de res fins que vam acabar coincidint un cap de setmana. Jo mai havia tocat ni compost abans, o sigui que quan vam quedar per fer música estava morta de pànic”, recorda Andreu. “Jo venia d’un poble on la gent jove jugava a futbol o tocava en un grup. I jo formava part d’aquesta segona categoria, havia estat en diversos grups”, respon Pagès. El seu primer concert també va ser una mena de capritx del destí. “El Lemon Day va organitzar un cicle de concerts a l’Heliogàbal, necessitaven un grup i van acudir a l’Edu”, diu Andreu, “ens van proposar actuar a quatre mesos vista, la qual cosa a mi em suposava una muntanya. Però l’Edu em va dir que si no agafàvem aquell concert, no calia que seguíssim tocant. Vam agafar el concert, i al cap de dos dies ens en va sortir un altre”.

Des d’aleshores, el duet ha editat dues maquetes i dos discos llargs, ha compartit escenaris amb caps de cartell com Angel Olsen i ha vist com la crítica el comparava entre d’altres amb Karen Dalton. “Jo a Karen Dalton encara no l’he escoltat”, admet Pagès a l’hora de parlar d’influències. “Abans de fer aquest darrer disc vaig estar escoltant molt de folk entès com a folklore, des de fados d’Amália Rodrigues a cançons dels anys 60, Joan Baez i coses així”, afegeix Andreu. “És un disc més tallat a l’antiga que els anteriors”, aventura Pagès, “potser abans miràvem més als 80 i als 90, i fins i tot a la passada dècada. En canvi, aquest cop hem anat a buscar essències més pròpies dels 60”.

I parlant de folk, un terme tan discutit com sovint malinterpretat, quina és la definició que ells n’ofereixen? Pagès es mulla: “Si deixem de banda el jazz i la música clàssica, que malauradament es troben supeditats a unes institucions molt conservadores, tota la resta és folk. Del rock al pop i del disco al blues, tot ho pots acabar despullant amb una veu i una guitarra. En el fons, les persones que componen per a Britney Spears o Miley Cyrus també parteixen d’aquest fet. La primera versió és un piano i una veu, després es vesteixen com interessa vestir-les. I el mateix passa amb molts grups de metal, segurament componen moltes cançons a partir d’una guitarra i després les revesteixen perquè encaixin dins d’una determinada estètica”.

“En realitat, l’etiqueta folk resulta poc pragmàtica”, afegeix, “potser el terme que millor ens defineixi sigui Americana. Però a mi em costa dir que faig Americana, perquè ni sóc americà ni dec res als americans. Sigui com sigui, posar etiquetes sempre és complicat”. Dit això, hi ha algun artista amb qui els agradaria compartir escenari? “A mi m’agradaria molt tocar amb Courtney Barnett”, sentencia Pagès. “Jo m’inclino per Laura Marling”, remata Andreu. D’alguna manera o altra i seguint la definició de Pagès, totes dues són folk. I amb totes dues conformarien Cálido Home un boníssim cartell.

Cálido Home actuaran el 15 d’octubre a l’EART de Gràcia, en el marc del cicle de concerts Ronda que organitza Heliogàbal. Més informació aquí.