Música sota el pont

Iain Chambers

Un moment de l’actuació a l’interior del Tower Bridge – Foto arxiu Iain Chambers.

Les cambres de basculació del Tower Bridge londinenc van ser escenari setmanes enrere d’un concert de música clàssica. Un entorn singular i un camí a seguir en temps de saturació. Per ORIOL S.

Iain Chambers és un compositor britànic que desenvolupa peces musicals a partir de gravacions de camp, sovint realitzades en espais emblemàtics. Un dels darrers exemples n’és la peça que va crear a partir d’una gravació duta a terme per Ian Rawes (London Sound Survey) a les cambres de basculació del Tower Bridge de Londres -els espais situats al peu de l’estructura, sota el nivell de l’aigua, i on cau tot el contrapès quan el pont s’eleva per deixar pas a les embarcacions que ho sol·liciten-. Setmanes enrere, el propi Chambers va presentar els resultats del seu treball amb un concert a l’interior d’una d’aquestes cambres -la interpretació va anar a càrrec de l’orquestra Docklands Sinfonia, sota la direcció d’Spencer Down-. Entorn inèdit per a una actuació musical. I tota una experiència, la que devien viure els afortunats que hi van poder accedir. L’experiment va ser un exemple no tan sols de com es poden generar nous contextos per a la creació, l’exhibició i la difusió en l’àmbit artístic, sinó també de com traçar i establir nous usos per a espais singulars o fins i tot emblemàtics com el que ens ocupa. En un moment en què els circuits convencionals pateixen de saturació, aquest pot i hauria de ser un dels camins a seguir.